Сьогодні, через війну, яка продовжує нести руйнування в наші життя, знання про те, як надати допомогу людям, що постраждали, є надзвичайно важливим. Тому знання про надання першої психологічної допомоги (ППД) стає просто необхідним.
Перша психологічна допомога — це комплекс підтримуючих дій, які допомагають людині впоратися з гострим стресом, спричиненим травматичною подією. ППД може надавати не лише кваліфікований психолог, а й будь-яка людина, яка володіє необхідними знаннями. Особливо важливо, щоб ці знання мали педагоги та батьки, адже в разі критичної ситуації вони можуть підтримати дітей, не чекаючи на приїзд фахівців. Її завдання полягає в тому, щоб забезпечити людині почуття безпеки, підтримку та допомогти впоратися з первинним стресом та шоком.
Згідно з рекомендаціями Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) перша психологічна допомога (ППД) має три основні принципи: дивитися, слухати та направляти.
Дивитися:
- Оцініть безпеку: переконайтеся, що вам та постраждалим не загрожує небезпека.
- Оцініть потреби та наявні ресурси: визначте, які базові потреби (їжа, вода, притулок) є у постраждалих.
- Оцініть фізичний стан: зверніть увагу на наявність поранень або інших медичних проблем, які потребують негайної допомоги.
Слухати:
- Підійдіть до постраждалих: представтеся та поясніть, що ви тут, щоб допомогти.
- Слухайте уважно: дайте можливість людям висловити свої почуття та переживання без перебивань.
- Заспокойте: використовуйте спокійний тон голосу, надайте підтримку та запевніть, що їхні реакції є нормальними в такій ситуації.
Направляти:
- Допоможіть отримати базову допомогу: забезпечте доступ до їжі, води, медичної допомоги або інформації.
- Підтримайте соціальні зв’язки: заохочуйте постраждалих звертатися до родини та друзів для підтримки.
- Надайте інформацію: поясніть, де можна отримати додаткову допомогу та які кроки слід зробити далі.
Доповнення:
- Ініціюйте контакт лише після того, як упевнитеся, що це буде доречно і не викличе у потерпілого додаткового дискомфорту.
- Будьте готові до того, що людина може уникати контакту або її бажання спілкуватися буде мінімальним.
- Не давайте марні обіцянки та неправдиву інформацію. Не повідомляйте те, в чому не впевнені.
- Якщо ви хочете взяти людину за руку, доторкнутися або встановити будь-який інший фізичний контакт, обов’язково запитайте про це. Якщо вам відмовили — не наполягайте.
- Дотримуйтесь принципу конфіденційності, якщо вам розповіли історію, не розповідайте її ще комусь якщо це не є доцільним.
Практичний психолог, Максим Лукашевич